Η πρόσφατη αναδιοργάνωση / αλλαγή της εταιρικής ταυτότητας (rebranding) της Jat Airways σε Air Serbia σηματοδοτεί την έναρξη μιας σειράς σημαντικών εξελίξεων για την αεροπορική εταιρία, που θα οδηγήσουν επίσης σε αλλαγές στην αεροπορική αγορά της Σερβίας. Μέσω της συνεργασίας της με την Etihad Airways, η Air Serbia πρόκειται να εγκαθιδρύσει έναν μεσαίου μεγέθους κόμβο στο Βελιγράδι με αναδιαρθρωμένο δίκτυο παρουσιάζοντας 12 νέους προορισμούς και έναν νέο στόλο αεροσκαφών A319. Μέσω αυτού του κόμβου άλλες εταιρείες αεροσκαφών εντός της συμμαχίας μετοχικού κεφαλαίου της Etihad θα είναι σε θέση να εκμεταλλευτούν μια αυξημένη παρουσία στην περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης.
Την 1η Αυγούστου του 2013 η κυβέρνηση της Σερβίας εισήλθε σε συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας με την αεροπορική εταιρία Etihad για την διασφάλιση του μέλλοντος της Jat Airways, η οποία εν συνεχεία μετονομάστηκε και αναδιοργανώθηκε σε Air Serbia. Η συνεργασία περιελάμβανε την εξαγορά του 49% της Air Serbia από την Etihad την 1η Ιανουαρίου του 2014 ενώ η Etihad απέσπασε επίσης μια πενταετή σύμβαση διαχείρισης της λειτουργίας της (Air Serbia).
Η Etihad και η Κυβέρνηση της Σερβίας συμφώνησαν να τροφοδοτήσουν από κοινού την νέα εταιρεία με 40 εκατομμύρια δολάρια ενώ καθένα από τα δυο μέρη πρόκειται να προσφέρει έως 60 εκατομμύρια δολάρια σε μελλοντική χρηματοδότηση. Επιπλέον η Κυβέρνηση της Σερβίας διέγραψε το χρέος της Αεροπορικής εταιρείας Jat, γεγονός που θα επιτρέψει στην Air Serbia να πραγματοποιήσει μια νέα αρχή.
Η πιστωτική ευκολία (δάνειο) ύψους 40 εκατομμυρίων δολαρίων από την πλευρά της Etihad θα μετατραπεί σε μετοχές την 1η Ιανουαρίου του 2014. Η συμφωνία περιελάμβανε επίσης σχέδια συνεργιών κοινού κωδικού της Air Serbia με την Etihad και την Airberlin, η οποία συνιστά έναν από τους υπόλοιπους πέντε αερομεταφορείς της συμμαχίας μετοχικού κεφαλαίου της Etihad.
Η Air Serbia θα γίνει ο έκτος συνεργάτης μετοχικού κεφαλαίου της Etihad
Η συμφωνία με την Air Serbia αποτελεί σήμερα την έκτη συμφωνία συμμαχίας μετοχικού κεφαλαίου της Etihad μετά από εκείνες με την Aer Lingus, την airberlin, την Jet Airways (σε εκκρεμότητα), την Air Seychelles και την Virgin Australia. Η Etihad ξεκίνησε την στρατηγική δημιουργίας της δικής της συμμαχίας μετοχικού κεφαλαίου μετά το 2007 όταν οι παγκόσμιες συμμαχίες είπαν στην αεροπορική εταιρεία ότι δεν ενδιαφέρονταν να συμπεριλάβουν την Etihad ως μέλος τους.
Η Etihad περιγράφει την συμμαχία ως την πρώτη «αεροπορική συμμαχία μετοχικού κεφαλαίου» στον κόσμο, η οποία προσφέρει οφέλη όπως η εξορθολογισμένη είσοδος σε νέες αγορές εντός των ορίων ξένων επενδύσεων, δίνοντας την δυνατότητα ραγδαίας επέκτασης μέσω καθιερωμένων σημάτων και προσφέροντας μια ισχυρότερη πρόταση αξίας για τον κάθε πελάτη. Η συμμαχία προσφέρει επίσης χαμηλότερα κόστη και υψηλότερη παραγωγικότητα ενώ προσφέρει περισσότερες επιλογές στους επιβάτες. Η Etihad υποστηρίζει ότι η συμμαχία καλύπτει σήμερα πάνω από 410 μοναδικούς προορισμούς, μεταφέροντας πάνω από 96 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο με έναν στόλο αποτελούμενο από πάνω από 500 αεροσκάφη.
Εκσυγχρονισμός στόλου από τα 737-300 στα A319
Στο πλαίσιο της συνεργασίας της με την Etihad Airways, η Air Serbia θα διευρύνει το δίκτυο της με 12 νέους προορισμούς εκσυγχρονίζοντας παράλληλα τον στόλο της αρχικά με 10 αεροσκάφη τύπου A319. Η αεροπορική εταιρία σχεδιάζει να παραλάβει το πρώτο της αεροσκάφος A319 στις 27 Οκτωβρίου 2013.
Αρχικά τα δυο A319 θα μισθωθούν από την Etihad ενώ η εταιρία διαθέτει επίσης οχτώ νέα A319 , τα οποία έχουν παραγγελθεί προς παραλαβή μεταξύ 2013 και 2016 (ένα είναι προγραμματισμένο να παραληφθεί το 2013, ένα το 2014, τέσσερα το 2015 και δυο το 2016). Τα αεροσκάφη αυτά θα αντικαταστήσουν τον γηράσκοντα στόλο των 10 αεροσκαφών τύπου Μπόινγκ 737-300.
Η Air Serbia εκμεταλλεύεται επίσης αυτή την στιγμή έξι αεροσκάφη τύπου ATR 72-200 στο περιφερειακό της δίκτυο. Τα αεροσκάφη αυτά δεν προορίζονται ακόμα για αντικατάσταση παρόλο που σύμφωνα με πληροφορίες θα μπορούσαν να αντικατασταθούν το 2014 με αεροσκάφη πολλαπλών αεροκινητήρων της Μπομπαρντιερ.
Επειδή ο αρχικός σχεδιασμός σχετικά με τον στόλο της Air Serbia δεν προβλέπει επέκταση, αλλά μόνο αντικατάσταση, η αεροπορική εταιρεία είναι πιθανόν να αναθεωρήσει το υπάρχον δίκτυο της ενώ θα μπορούσε να περιορίσει ή να μειώσει την χωρητικότητα των αεροσκαφών σε διαδρομές που δεν έχουν καλή απόδοση προκειμένου να μπορέσει να θέσει σε λειτουργία το πρόγραμμα των 12 νέων διαδρομών. Η συνολική χωρητικότητα των αεροσκαφών της εταιρείας είναι πιθανό να σημειώσει μικρή αύξηση καθώς τα αεροσκάφη της, τύπου Μπόινγκ 737-300 διαθέτουν 127 θέσεις σε ενιαία διάταξη ενώ τα A319 δύνανται να διαμορφωθούν με 138 ως 156 θέσεις.
12 νέοι προορισμοί από το Βελιγράδι έχουν σχεδιαστεί για τον χειμώνα 2013/2014
Η Air Serbia εξυπηρετεί σήμερα 32 προορισμούς, 31 εκ των οποίων εντός της Ευρώπης και ένας στην Βόρεια Αφρική (Μοναστίρ στο Μαρόκο). Με την προγραμματισμένη διεύρυνση του δικτύου της Air Serbia, το οποίο θα περιλαμβάνει 12 νέες διαδρομές από τον χειμώνα 2013/2014, τα δίκτυα της Βορείου Αφρικής και της Μέσης Ανατολής της εταιρείας θα υποστούν σημαντική διεύρυνση σε συνδυασμό με τους νέους Ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Η ημερομηνία έναρξης των πέντε από τις νέες διαδρομές έχει ήδη προγραμματιστεί ενώ η έναρξη των υπολοίπων εφτά διαδρομών while the launch of the remaining seven routes εξαρτάται από την παραλαβή των επιπρόσθετων A319s. Οι αρχικές πέντε νέες διαδρομές της Air Serbia περιλαμβάνουν το Abu Dhabi, την Μπάνια Λούκα στην Βοσνία Ερζεγοβίνη, την Πράγα στην Δημοκρατία της Τσεχίας, το Βουκουρέστη στην Ρουμανία και την Λουμπλιάνα στην Σλοβενία. Οι εφτά ακόλουθες διαδρομές που έχουν προγραμματιστεί χωρίς ακόμα να υπάρχει για αυτές ημερομηνία έναρξης είναι η Βυρηττός στο Λίβανο, το Κάιρο στην Αίγυπτο, το Κίεβο στην Ουκρανία, η Σόφια και η Βάρνα στην Βουλγαρία και η Βαρσοβία στην Πολωνία.
Από τις 12 προγραμματισμένες νέες διαδρομές της Air Serbia, τέσσερις εκτελούνται αυτή την στιγμή από άλλους αερομεταφορείς, παρά τη συμφωνία κοινού κωδικού της Air Serbia με την καθημερινή υπηρεσία πτήσεων της Etihad Βελιγράδι – Αμπού Ντάμπι , η οποία εκτελείται επίσης με A319.
Οι οχτώ προορισμοί που δεν εξυπηρετούνται αυτή την στιγμή με απευθείας σύνδεση από την Σερβία, θα δουν τις διεθνείς συνδέσεις της Σερβίας να επεκτείνονται, ειδικά προς την Ανατολική Ευρώπη καθώς επίσης και προς την Βόρειο Αφρική και την Μέση Ανατολή. Η υφιστάμενη διεθνής χωρητικότητα της Air Serbia της ταξέως των 100,000 θέσεων την εβδομάδα πρόκειται επίσης να αυξηθεί με την επέκταση του δικτύου της Air Serbia.
Εκτός την υπηρεσία πτήσεων Βελιγράδι-Αμπού Ντάμπι, από τους 12 νέους προορισμούς της Air Serbia, η Etihad εκτελεί αυτή την στιγμή μόνο τις πτήσεις προς την Βυρηττό και το Κάιρο. Οι υπόλοιποι εννέα προορισμοί είναι νέοι για την Etihad και ως εκ τούτου θα αποτελέσουν σημαντική επέκταση της εμβέλειας της Etihadreach στην Ανατολική Ευρώπη.
Η Air Serbia αποτελεί ήδη τον μεγαλύτερο αερομεταφορέα με έδρα την περιοχή της πρώην Γιουκοσλαβίας και παρέχει μεγαλύτερη χωρητικότητα εντός της περιοχής από οποιονδήποτε άλλο αερομεταφορέα. Η χωρητικότητα αυτή πρόκειται να επεκταθεί περαιτέρω μετά την ανακοίνωση της διεύρυνσης του δικτύου της εταιρείας.