Το Δημοτικό Δικαστήριο της Πράγας κήρυξε σε πτώχευση την αεροπορική εταιρεία Czech Airlines (CSA). Το δικαστήριο κάλεσε επίσης όλους του πιστωτές να διαβιβάσουν τα αιτήματα τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρεία οφείλει περίπου 82 εκατομμύρια δολάρια και δεν έχει λάβει καμία κρατική ενίσχυση ή δάνειο.
Η αεροπορική εταιρεία συνεχίζει να λειτουργεί με μειωμένο ωράριο έως την τελική απόφαση του δικαστηρίου.
Η αεροπορική εταιρεία εξέδωσε την εξής ανακοίνωση:
Στις 26 Φεβρουαρίου του 2021 η Czech Airlines (CSA) υπέβαλε αίτημα για αναδιοργάνωση στο Δημοτικό Δικαστήριο της Πράγας σύμφωνα με Νόμο περί Αφερεγγυότητας. Το αίτημα για αναδιοργάνωση υποβλήθηκε λόγω του τερματισμού του έκτακτου μορατόριουμ και έχοντας εξαντλήσει κάθε πιθανότητα επίλυσης αυτής της δύσκολης οικονομικής κατάστασης που προκλήθηκε από την παγκόσμια κρίση στον τομέα των αερομεταφορών λόγω της πανδημίας COVID-19. Σκοπός της διαδικασίας αναδιοργάνωσης είναι η διάσωση της εταιρείας και η εξεύρεση της καλύτερης δυνατής λύσης για τους πιστωτές.
Πριν από την COVID-19, η CSA ήταν μια επικερδής επιχείρηση. Η πανδημία και οι συναφείς έκτακτοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που επιβλήθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο από τις κυβερνήσεις, έπληξαν σημαντικά την πιστοληπτική ικανότητα της CSA. Παρά τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (IATA), η CSA δεν έλαβε καμία οικονομική ενίσχυση από την κυβέρνηση σε αντίθεση με τους άμεσους ανταγωνιστές της, οι οποίοι έλαβαν αντίστοιχη ενίσχυση από τις κυβερνήσεις τους σύμφωνα με τη σύσταση ΕΚ και, ως εκ τούτου, η αεροπορική εταιρεία βρίσκεται αντιμέτωπη με άνισο και αθέμιτο ανταγωνισμό.
Η Τσεχία αρνήθηκε να συμμετάσχει στη διάσωση της CSA η οποία αποτελεί την πέμπτη αρχαιότερη αεροπορική εταιρεία στον κόσμο, παρά το γεγονός ότι οι μέτοχοι δήλωσαν έτοιμοι να προβούν στην οικονομική διάσωση της CSA.
Από τις 28 Αυγούστου του 2020, η Czech Airlines και η μητρική της εταιρεία Smartwings ζητούν από την κυβέρνηση της Τσεχίας να υλοποιήσει το πρόγραμμα αποζημίωσης πελατών χρηματοοικονομικών επιχειρήσεων “COVID-αεροπορικές μεταφορές” παρόμοια με άλλα κυβερνητικά προγράμματα, όπως τα COVID – BUS, COVID – διαμονή ή COVID – τουρισμός. Η CSA και η Smartwings ζήτησαν επίσης από την κυβέρνηση της Τσεχίας παροχή οικονομικής στήριξης για την κάλυψη 7.198 πτήσεων που ακυρώθηκαν κατά την περίοδο έκτακτης ανάγκης ανάμεσα στις 14 Μαρτίου 2020 και στις 24 Μαΐου 2020, οπότε η CSA αναγκάστηκε να αναστείλει τη λειτουργία της. Η εξήγηση που δόθηκε σχετικά με την αδυναμία χορήγησης οικονομικής στήριξης ή δρομολόγησης κάποιου προγράμματος αποζημίωσης σχεδιασμένου για μια εταιρεία, στερείται λογικής και βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τη στήριξη που παρέχεται σε αεροπορικές εταιρείες άλλων κρατών.
Η μητρική εταιρεία Smartwings αντιμετωπίζει την τρέχουσα κατάσταση υπό το καθεστώς ενός τακτικού μορατόριουμ με τη στήριξη των πιστωτών της. Η λειτουργία και των δυο εταιρειών συνεχίζεται αδιάλειπτα και τόσο η CSA όσο και η Smartwings εκτελούν όλες τις προγραμματισμένες πτήσεις τους ενώ και οι δυο εταιρείες επανεκτελούν περαιτέρω δρομολόγια σύμφωνα με την επιδημιολογική κατάσταση και τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που επιβάλλονται από τις αντίστοιχες χώρες.
Και οι δυο εταιρείες σχεδιάζουν να αντιμετωπίσουν την κατάσταση στο πλαίσιο μιας κοινής λύσης που θα οδηγήσει στη διάσωση τους και θα είναι πιο ευνοϊκή για τους πιστωτές. Η προτεινόμενη αναδιοργάνωση αποτελεί την τελευταία επιλογή για τη διάσωση της εταιρείας εκτός αν η κυβέρνηση της Τσεχίας επανεξετάσει την προσέγγιση της.
Η κλάδος των αεροπορικών μεταφορά έχει υποστεί το μεγαλύτερο πλήγμα από τις δυσμενείς επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19. Λόγω της κρίσης του κορο(ω)νο/αϊού, τόσο η CSA όσο και η Smartwings αναγκάστηκαν να τερματίσουν περισσότερες από 600 συμβάσεις εργαζομένων και να εφαρμόσουν διάφορα μέτρα αναδιάρθρωσης.
Η CSA επρόκειτο να εγκαινιάσει τη λειτουργία ενός από τα πλέον σύγχρονα και αποδοτικά αεροσκάφη, ενός Airbus νέας γενιάς, έως τα τέλη του 2020. Η στρατηγική της εταιρείας προϋπέθετε την επέκταση του δικτύου προορισμών και διαδρομών, συμπεριλαμβανομένων των πτήσεων μεγάλων αποστάσεων.
Το καθεστώς εκτάκτου ανάγκης που κηρύχθηκε σε συνδυασμό με τα έκτακτα μέτρα που εφαρμόστηκαν λόγω της έξαρσης του κορο(ω)νο/αϊού, ζημίωσε την CSA κατά 1,57 δις. τσεχικές κορόνες (CZK) και οδήγησε σε άνευ προηγούμενου πτώση των εσόδων της εταιρείας σε ποσοστό περίπου 20% του προηγούμενου έτους.